Ako opraviť defekt na bicykli?
Jednoduchý návod na opravu defektu na bicykli krok za krokom!
V tomto článku vám poradíme a ukážeme ako opraviť defekt. Stane sa to úplne každému, či už ste prešli po tŕni alebo dopadli na ostrú skalu, prázdne koleso vám vie narušiť plány výletu. Dnes si ukážeme ako najjednoduchšie opraviť defekt za pomoci základných nástrojov, ktoré skúsenejší jazdci nosia so sebou.
Kolesá s dušou alebo bezdušové plášte na bicykli?
V poslednej dobe je veľkým trendom jazdiť na bezdušových plášťoch. Veľa profesionálov ale aj hobby jazdcov pomaly prešlo na bezdušové plášte a zisťujú ich výhody.
Prvou výhodou je ušetrenie váhy bicykla. Odstránením duší dokážete ušetriť cca 300 – 500 gramov z váhy. Nie je to tak veľa, ale na dlhých tratiach to určite pocítite.
Tiež existuje typ cyklistov, ktorí si veľmi potrpia na každý nadbytočný gram váhy, a väčšina z nich prešla práve na tieto nové plášte.
Ďalšou výhodou je, že budete môcť jazdiť na omnoho nižších tlakoch kolies. Cyklisti hlavne pred zjazdom nadol vypúšťajú trochu vzduchu z kolies, čo im umožní omnoho lepšiu priľnavosť. Pri bezdušových plášťoch môžete vypustiť oveľa viac vzduchu ako s dušami, bez toho aby ste urobili do kolesa dieru pri dopade na ostrú skalu.
Poslednou výhodou je to, že môžete opraviť defekt omnoho rýchlejšie, čo bude popísané v neskoršej časti tohto článku.
Prevencia pred defektom na bicykli
Aby ste defekt nedostali, mali by ste jazdiť na vyšších tlakoch kolies, vyhýbať sa kríkom a nevyčisteným tratiam, a tiež si dať pozor na dopady na ostré skaly.
Niekedy sa ale defektu ani pri najvyššej pozornosti nevyhnete.
Aké náradie je potrebné na opravu defektu
Ak chodíte na dlhé jazdy na bicykli, najlepšie je opraviť dušu na mieste namiesto tlačenia. Na to sa ale potrebujete pripraviť.
Určite budete potrebovať pumpu alebo špeciálne natlakované nádobky, ktoré vám nafúknu koleso behom pár sekúnd. Tiež je lepšie si zobrať so sebou novú dušu namiesto lepidla a náplastí, pretože bude oprava omnoho rýchlejšia.
Ak nie ste skúsení v oprave defektov, určite si kúpte špeciálne páky na zhadzovanie plášťov. V prípade že kolesá nie sú uchytené rýchloupinákmi ale skrutkami, tak budete potrebovať aj kľúče na skrutky, alebo si rýchloupinák kúpte, pretože v prípade potreby vám výrazne uľahčí a urýchli prácu.
Pri oprave defektu platí pravidlo ako pri každej inej oprave. Čím viac budete defektov opravovať, tým rýchlejšie vám pôjde aj tá najzložitejšia činnosť ako zhadzovanie plášťu.
Po pár opravách potom defekt prestane byť veľkou prekážkou, a budete schopný ho opraviť s ľahkosťou behom pár minút.
Ako opraviť defekt na kolese s dušou
Prvým krokom opravy je zhodiť koleso z rámu. Niektorí zručnejší cyklisti dokážu defekt opraviť bez toho, ale je to omnoho náročnejšie.
Najjednoduchšie je dať koleso dole ak na ňom máte rýchloupinák. Ak ho nemáte, použite kľúč, ktorý bude sedieť na skrutky a povoľte koleso točením skrutky v protismere hodinových ručičiek. Na niektoré kolesá budete potrebovať dva kľúče, z každej strany jeden, aby sa vám skrutka nepretáčala.
V prípade že ide o zadné koleso, natiahnite rukou prehadzovačku dozadu, a druhou rukou koleso vyberte. Po zhodení kolesa odskrutkujte hlavičku a istiacu skrutku na ventile.
Zhodenie plášťu
Ďalším krokom je zhodenie plášťu. Dá sa to zvládnuť aj rukami bez pomoci náradia tým spôsobom, že postupne pôjdete po obvode ráfiku a plášť budete kompletne naťahovať do jednej strany.
Z opačnej strany by mal potom plášť vyskočiť z drážky. Ak nevyskočí sám, po naťahovaní použite náradie.
Najistejším spôsobom je ale použitie originálneho náradia na zhodenie plášťu. Sú to väčšinou dve plastové páky, s ktorými to pôjde omnoho ľahšie. Plášť rukou natiahnete na jednu stranu a jednu páku vložte medzi ráfik a plášť.
Páku nechajte vnútri a urobte to isté s druhou asi 15 cm od prvej. Potom na obe páky zatlačte tak aby ste plášť dostali von z drážky, za hranicu ráfiku.
Ak sa vám podarí toto, rukami alebo pákou už ľahko pozhadzujete plášť po celom obvode.
V prípade že nemáte špeciálne páky, tiež je možné použiť ploché skrutkovače. Pri tých si ale dajte veľký pozor, pretože ostrými hranami môžete prepichnúť alebo roztrhnúť dušu.
Video návod ako opraviť defekt na bicykli pomocou záplat
Pekný a podrobný postup ako zalepiť defekt pomocou záplat. Je lepšie použiť samolepiace záplaty alebo klasické s lepidlom?
Tipy ako rýchlo zalepiť deravú dušu a opraviť defekt
Dôležité je plášť zhodiť iba z jednej strany, takže druhá strana bude stále držať na kolese, ale vy budete môcť vybrať dušu. Vyberte dušu von a skontrolujte či v nej stále nie je tŕň alebo iná vec, ktorá dušu prepichla.
Ak sa tam taký objekt nachádza, vyberte ho a nejakým spôsobom si poznačte kde je duša prepichnutá, pretože to miesto bude neskôr ťažké nájsť.
Ak ste v duši nič nenašli, je načase nájsť kde bola prepichnutá. Najúčinnejším spôsobom je dušu trochu nafúkať, a postupne ju ponoriť do nádoby s vodou, aby ste videli odkiaľ vychádzajú bublinky. Po nájdení miesto označte, alebo si zapamätajte kde presne diera je.
V prípade že je duša preseknutá na veľkom mieste, budete ju musieť vymeniť za novú. Starú dušu nevyhadzujte, dá sa použiť na veľa rôznych šikovných spôsobov.
Ako zalepiť deravú dušu na bicykli
Ak je diera malá, prichystajte si originálne lepidlo a náplasti na lepenie duší. Naneste trochu lepidla na dieru, okolo nej a tiež po celej ploche náplasti.
Počkajte pár sekúnd, dajte náplasť na dušu a mierne na ňu tlačte asi 5 – 10 minút, čo závisí od lepidla. Tiež na to môžete použiť ťažký predmet, alebo dať dušu s náplasťou do zveráka a veľmi mierne to stlačiť.
Počas procesu zasychania lepidla treba urobiť dôležitý krok. Vizuálne a hmatom skontrolujte vnútro plášťu na kolese.
Urobte to veľmi dôkladne, aby ste zaistili že to čo vám prepichlo v kolese sa v plášti nenachádza. V prípade že ostrý predmet nevyberiete, duša sa prepichne znova po nafúkaní.
Ak tŕň alebo iný ostrý predmet nenájdete, pravdepodobne sa z kolesa dostal von sám a je bezpečné dušu znova vložiť dovnútra.
Po zaschnutí lepidla dajte dušu naspäť do ráfiku a dajte si pozor aby nikde nebola pokrivená. Nahoďte plášť späť na ráfik podobným spôsobom ako ste ho zložili. Potom namontujte istiacu skrutku na ventil. Koleso môžete začať fúkať, ak máte silný kompresor, buďte radšej opatrní a koleso fúkajte postupne, nie naraz.
Znova jednou rukou odtiahnite prehadzovačku, dajte koleso kde má byť a správne ho zatiahnite!
Prečítajte si aj články:
Ako opraviť defekt na bezdušovom plášti
Nie vždy, keď si všimnete menej vzduchu v kolese, ide o defekt. Pri veľmi nízkom tlaku vzduchu a agresívnej jazde sa môže stať, že na malý moment medzi plášťom a ráfikom vznikne medzera. To si všimnete úplne jednoducho – medzi plášťom a ráfikom bude vytečené bezdušové lepidlo.
Toto lepidlo býva väčšinou vo výraznej farbe, presne pre to aby ste ho ľahko uvideli. V tomto prípade koleso stačí dofúkať a môžete jazdiť ďalej.
Ak ide naozaj o defekt, dá sa úplne jednoducho nájsť znova pomocou vytečeného lepidla. Ak je diera v plášti veľmi malá, bude stačiť koleso poriadne zatočiť, čo pomôže lepidlu dostať sa do miesta defektu.
Ak je diera moc veľká a samotné lepidlo nebude stačiť, opravíte ju jednoducho pomocou špeciálneho náradia na opravu bezdušových defektov.
Väčšinou to býva pásik špeciálneho materiálu, ktorý pomocou priloženej ihlice dáte do miesta defektu. Potom iba koleso znova zatočte a nechajte lepidlo chvíľku zaschnúť.
Ak vám plášť úplne vyfučí, môže sa stať že sa oddelí od ráfiku. Po zalepení diery vám v tomto prípade pomôže buď veľká pumpa a rýchly prísun vzduchu, alebo natlakovaná nádobka zo vzduchom. To vám umožní bezdušový plášť nahodiť správne.
Správne nasadenie spoznáte pomocou hlasného zvuku, ktorý plášť vydá pri zaskočení na svoje miesto.
Ak máte len malú pumpu a nedarí sa vám to dokončiť správne, vždy môžete z batohu vybrať náhradnú dušu, dať ju do kolesa, nafúkať a zbytok opraviť doma.