Predstavte si scenár, že ste práve dokončili stúpanie na kopec, a idete sa pripraviť na zjazd. Ako pripraviť bicykel, telo a myseľ na jazdu dole kopcom? V tomto článku sú popísané postupy a techniky, ktoré vám pomôžu nielen zísť kopec čo najbezpečnejšie, ale tiež ako si to čo najviac užiť. Tipy pochádzajú zo sveta horských bicyklov, ale mnoho z nich tiež môžete použiť na cestách. Ako teda ísť na bicykli dole kopcom.
Nastavenie a geometria bicykla na jazdu dole kopcom
Pred jazdou z kopca vždy na rýchlo skontrolujte bicykel. Dôležité je napríklad pozrieť sa či sú správne dotiahnuté kolesá a či správne fungujú brzdy.
Pri zjazde sa odporúča dať sedlo do čo najnižšej polohy, čo vám uľahčí prechádzanie cez prekážky, ale aj jazdu po prudkých častiach trate.
Nastavenie odpruženia pri zjazdoch
V druhom rade sa treba postarať o odpruženie. Úplne odomknuté odpruženie vám zaručí bezpečnú jazdu, zábavu a tiež využitie plného potenciálu bicykla.
Prekonať všetky prekážky ako korene a skaly bude jednoduchšie pri dobre nastavenom odpružení.
Odskok (rebound)
Čo sa týka rýchlosti odskoku (rebound), všeobecné pravidlo je, aby bol zadný tlmič nastavený pomalšie ako predná vidlica. Predná vidlica môže byť pokojne nastavená na najrýchlejší odskok.
Pri rýchlom zadnom tlmiči by to ale bolo nebezpečné, pretože bicykel by mal tendenciu hádzať vás na predné koleso, takže by ste mohli preletieť cez riadidlá.
Tvrdosť vidlice a tlmiča
Čo sa týka tvrdosti vidlice a tlmiča, treba si pozrieť odporúčanie výrobcu podľa modelov ktoré máte.
Odskok a tvrdosť sú ale veľmi individuálne záležitosti a každý jazdec si ich prispôsobuje po svojom, takže môžete experimentovať a zistiť pri akom nastavení sa pri zjazde cítite najlepšie.
Odporúčaný tlak v kolesách
Pri stúpaní na kopec sa oplatí jazdiť na vysokom tlaku v kolesách, aby ste obmedzili valivý odpor a stúpali ľahšie. Mnoho jazdcov ale pri príprave na zjazd vypustí trochu vzduchu z kolies.
Niektorí cyklisti to berú do extrémov, a pomocou barometru si nastavia ideálny tlak v kolesách pre nich. Nižší tlak vám zlepší priľnavosť kolies a tým pádom aj celú ovládateľnosť bicykla. Tiež sa budete cítiť bezpečnejšie.
Nemôžete to ale prehnať, pretože pri nízkom tlaku vzduchu v kolesách môžete pri nárazoch na korene a skaly dostať defekt, v horších prípadoch preseknúť dušu alebo dokonca poškodiť ráfik, čo môže byť veľmi drahá záležitosť.
Telesná príprava na zjazdy dolu kopcom
Pred zjazdom, hlavne po náročnom stúpaní je veľmi dobré si na chvíľku oddýchnuť. Poseďte si na chvíľku, pričom určite doplňte energiu a tekutiny.
Určite doplňte tekutiny, pretože sa potom budete cítiť lepšie a silnejšie, ale v prvom prípade zamedzíte zraneniu, alebo dokonca zabránite odpadnutiu počas zjazdu v dôsledku dehydratácie.
Doba oddychu závisí úplne na vás, v prípade, že sa vám točí hlava zjazd určite o pár minút odložte a vypite viac tekutín.
Po oddychu a príprave bicykla je dobré sa rozcvičiť a zohriať svaly, aby ste boli počas zjazdu v plnej forme. Veľmi krátka rozcvička vám pomôže v prevencii proti natiahnutým svalom, a tiež sa budete cítiť omnoho lepšie a celkovo schopnejšie na bicykli.
Poloha tela počas zjazdu na bicykli
Poloha tela veľmi závisí od geometrie bicykla. Pri jazde na starších bicykloch bolo trendom nahýbať sa veľmi dozadu nad zadné koleso. To samozrejme funguje, ale nie je to ideálny spôsob jazdy na novších bicykloch s modernou geometriou.
Vrch tela
Pri jazde sa musíte nastaviť do takzvanej „agresívnej polohy“. Hlavu majte vždy nasmerovanú v smere kam chcete ísť, a pozerajte sa pár metrov pred bicykel, nie priamo pred predné koleso. To zaručí, že budete mať hlavu zdvihnutú, s tvárou smerujúcou dopredu.
Hlava a plecia by mali byť stabilné, ale nie stuhnuté.
Ruky
Ruky by ste mali mať mierne pokrčené a uvoľnené podľa situácie. Najlepšie je ruky nemať stabilné a nebáť sa nimi pohybovať a tlmiť nárazy. Lakte by mali smerovať navonok, nie nadol.
Chrbát
Chrbát by mal byť čo najviac rovný a plecia stabilné. Celková váha tela by mala byť smerovaná približne nad stred bicykla.
Aby ste neohýbali chrbát, bedrá musia byť veľmi pohyblivé. Ideálne je bedrá pohybovať nielen v smere nahor a nadol, ale aj do bokov a presúvať tak ťažisko tela na strany bicykla podľa terénu.
Nohy, kolena a členky
Kolená treba mať mierne pokrčené. Nie moc pokrčené pre to, aby ste mohli tlmiť nárazy z prekážok, ale nie moc vystreté aby bolo ťažisko tela nižšie. Tak isto ako lakte by mali kolená smerovať mierne von a bicykel by mal byť pod vami pohyblivý zo strany na stranu.
Čo sa týka členkov tiež je dobré ich mať mierne ohybné, ale celkovo špičky nôh ťahať nahor.
Poloha celého tela pri zjazde
Čo sa týka celého tela pri zjazdoch dolu kopcom na bicykli, nikdy nie je dobré byť úplne stuhnutý. Moderná geometria bicyklov funguje najlepšie, keď je telo v strede bicykla a nie kompletne nad zadným kolesom.
Pri prudkých pasážach sa môžete nahnúť viac dozadu, ale určite tiež celkovo pokrčte nohy a znížte ťažisko tela.
Toto sú úplné základy jazdy na bicykli, ktoré vám ako hobby jazdcovi postačia. V prípade, že sa chcete posunúť na omnoho vyšší level, po zvládnutí týchto krokov môžete napríklad navštíviť špeciálne lekcie v bike-parkoch, kde vám do detailov všetko vysvetlia.
Nie mnoho hobby jazdcov jazdí v správnej polohe, ale tí ktorí jazdia to veľmi ocenili, pretože to zlepšilo ich rýchlosť, bezpečnosť a pôžitok z jazdy.
Ak sa v tejto polohe nebudete cítiť dobre, dajte tomu pár jázd, prípadne zvážte posilňovanie mimo bicykla, a uvidíte ako sa vaša jazda zlepší.
Všeobecné tipy a bezpečnosť ako isť dole kopcom
Zjazd je časť jazdy ktorú si užijete najviac, ale je tiež najmenej bezpečná. Vždy určite noste dobre zapnutú prilbu, pretože to je vec ktorá zachránila mnoho životov aj pri najjednoduchších jazdách.
Ak sa chcete venovať extrémnejším disciplínam cyklistiky ako napríklad freeride alebo zjazd, mali by ste zvážiť kúpiť „fullface“ alebo „integrálnu“ prilbu, a tiež chrániče kolien.
Veľmi dobrým tipom je tiež nosiť okuliare, pretože pri rýchlosti vám oči budú slziť, prípadne sa vám do očí dostanú malé mušky a budete musieť zastaviť.
Zjazdy väčšinou bývajú rýchle, a či už idete po ceste alebo po trati v lese, vždy treba predvídať. Za neprehľadnou zákrutou môže byť napríklad turista, auto alebo spadnutý strom, preto vždy treba mať prst pripravený na brzde a byť si istý že môžete bezpečne zastaviť.