Bicykel

Ako sa stravovať pri cyklistike?

V nasledujúcich riadkoch sa dozviete, ako sa stravovať pri cyklistike. Správna strava je veľmi dôležitou súčasťou dobrého výkonu v každom športe, a určite vás spolu s tréningom povedie k dlhodobému zlepšeniu výkonu. Preto vám dnes popíšeme, ktoré zložky jedla sú najlepšie pred, počas a pojazde. Tak isto vám ponúkneme konkrétne návrhy na jedlá a nápoje, ktoré s vašim výkonom urobia zázraky. Tak isto ako obsah toho čo jeme, je dôležité načasovanie každého jedla. Nemusíte sa báť zložitých termínov, všetko sa vám pokúsime vysvetliť jasne a jednoducho.

Ako sa stravovať pri cyklistike

Čo jesť pred bicyklovaním?

V prvom rade by sme sa pred jazdou na bicykli nemali veľmi prejesť. Postačí vám klasická veľká porcia jedla, aby ste sa cítili najedení, ale nie preplnení. Ideálne je takéto jedlo zjesť približne hodinu a pol pred jazdou.

Základnou zložkou potravy pred hoci akou fyzickou aktivitou sú sacharidy. Sacharidy vám dodajú potrebný zdroj energie, a dostanete tak zo svojho tela maximálny výkon.

Mali by ste sa zamerať na také sacharidy, ktoré vaše telo bude spaľovať pomaly a plynule. Odborne povedané sú to také sacharidy, ktoré majú pomalý glykemický index. Nemusíte sa tohto ťažkého názvu obávať, jednoducho vám v tomto článku nižšie dáme nápady na to čo konkrétne pred jazdou jesť.

Jedlá pred jazdou na bicykli

Ultimátnym jedlom medzi cyklistami je cvikla. Napriek strednému glykemickému indexu má nespočetne veľa výhod, ktoré zlepšia váš výkon, ako napríklad zlepšený krvný obeh, posilnenie svalov a lepší výkon pľúc. V obchodoch sa dá kúpiť cviklový džús, prípadne si doma otvorte cviklový kompót.

strava pre cyklistov

Je ale mnoho spôsobov, ako sa stravovať pri cyklistike. Existuje mnoho bežných každodenných potravín, vďaka ktorým vám vaši kamaráti nebudú stíhať.

Skvelé potraviny, ktoré podporia váš výkon sú napríklad vločky, mlieko, sójové mlieko, biely jogurt, celozrnný chlieb, cestoviny alebo ryža.

Medzi zeleninu, ktorá vás poženie vpred patrí napríklad mrkva, fazuľa, šošovica alebo hrach, paprika alebo brokolica. V prípade že chcete jesť ovocie, skúste napríklad čerešne alebo grapefruit.

Skombinujte tieto jedlá s trochou bielkovín tým, že do jedla pridáte trochu mäsa. Ideálne je použiť rybacie mäso, pretože v tom je aj ďalšia zložka, ktorú je dobré telu dodať – zdravé tuky.

Na doplnenie zdravých tukov tiež môžete skonzumovať orechy alebo semienka. Raňajky cyklistov tiež často pozostávajú z vajec, samozrejme s celozrnným chlebom a zeleninou.

jedlo pred cyklistikou

Čo nejesť pred jazdou na bicykli?

Celkovo by ste sa mali vyhnúť veľmi ťažkým jedlám na žalúdok, pretože tie vás veľmi spomalia. Nepreháňajte to s veľmi mastnými jedlami a s veľkými porciami mäsa.

Taktiež nie je dobré konzumovať sacharidy s rýchlym glykemickým indexom, prípadne presladené jedlá s nezdravými cukrami. Vďaka týmto jedlám dostanete rýchly nával energie, ale tiež ho rýchlo spálite, a tým budete veľmi skoro unavení.

Príkladmi takýchto jedál sú napríklad čokoládové tyčinky a sladkosti bez pridaných zdravých potravín spomenutých v predošlej časti tohto článku.

To isté sa týka sladených nápojov, ako napríklad kola. Netreba spomínať, že sú nezdravé pre vaše telo, a poskytnú vám len krátke návaly energie. Taktiež dostanú do vášho žalúdku príliš veľa vzduchu. Pred jazdou je najlepšie piť iba čistú vodu, prípadne čaj. Čo sa týka kávy, je to úplne na vás ako pitie kávy pri športoch sedí vášmu telu.

Prekvapujúco sú tiež zdravé jedlá, ktorým by ste sa mali vyhnúť ak sa chcete dobre stravovať na bicykli. Sú to zdravé jedlá, ktoré však neobsahujú dostatok sacharidov, a tým pádom vám neposkytnú dosť energie. Typickým príkladom je hlávkový šalát.

Čo jesť počas jazdy na bicykli?

Dopĺňanie energie počas jazdy na bicykli nie je povinnosťou. Ak sa chystáte len na hodinku dve, postačí vám jedlo pred jazdou a fľaška vody na cestu. V prípade horúceho počasia by ste tiež mali zvážiť rozpustné tablety s elektrolytmi, ktoré si dáte do fľašky s vodou.

Počas potenia a jazdy na bicykli v letných horúcich podmienkach naše telo stráca vodu, a s ňou aj minerály, ktoré umožňujú telu vstrebávať tekutiny. Práve na to slúžia spomínané elektrolyty.

Počas dlhšej jazdy vaše telo stratí sacharidy, ktoré ste telu dodali pred jazdou. Mali by ste tým pádom vedieť, ako sa správne stravovať pri cyklistike. Je dobré dať si chvíľku oddych na doplnenie energie a príjem sacharidov. Dobré jedlá, ktoré sa dajú ľahko zobrať so sebou na bicykel sú napríklad müsli tyčinky, prípadne si pripravte celozrnný sendvič.

Čo zjesť pred zjazdom na bicykli?

V prípade že ste trail, enduro alebo downhill jazdec, je šanca že vaša jazda väčšinou vyzerá nasledovne. Strávite v sedle pri náročnom stúpaní na kopec približne hodinu alebo dve. Potom si chcete užiť rýchlu a krátku jazdu nadol, ktorá vám zaberie 10 – 20 minút.

Pred a počas stúpania budú platiť pravidlá ako doteraz. Potrebujete dostatočný zdroj sacharidov aby ste si jazdu užili bez veľkej únavy. Čo sa ale týka prípravy pred zjazdom, z osobných skúseností sa v tomto momente zídu aj sacharidy s rýchlym glykemickým indexom. Osobne uprednostňujem banán a malú sladkosť, ktorá obsahuje oriešky. Takisto je skvelou potravou pred jazdou napríklad čokoládové mlieko, hrozno, kivi, pomaranč alebo müsli tyčinka.

Úplne ideálne je oddýchnuť si pred zjazdom na približne 10 – 15 minút, počas oddychu doplniť tekutiny, a zjesť pomalé aj rýchle sacharidy. Niektorí ľudia tiež pijú energetické drinky, ale to my neodporúčame, pretože predtým spomínané spôsoby sú omnoho zdravšie. Ak určite potrebujete kofeín, radšej uprednostnite kávu. Nie je vôbec zložité sa zdravo stravovať pri cyklistike, preto sa neoplatí prijímať do tela nezdravé látky, ktoré sa v energetických drinkoch nachádzajú.

Čo jesť po jazde na bicykli

Po jazde na bicykli treba myslieť na to, že už nepotrebujete zásobu energie. Po náročnom výkone by sme sa mali zamerať na regeneráciu tela. Tým pádom treba prijať čo najviac bielkovín, ktoré nám rýchlo zregenerujú svaly, a tak isto im pridajú na sile a objeme.

Dobrou správou je, že ak sa budete pri cyklistike stravovať správne, dostanete tak do formy veľa rôznych svalov na tele. Existuje veľa jedál bohatých na bielkoviny, hlavnými sú mäso, mliečne výrobky, vajcia, strukoviny alebo orechy.

jedlo po cyklistike

Tak isto treba myslieť aj na doplnenie vitamínov a minerálov, aby sa vám zregenerovali aj ostatné časti tela okrem svalov, hlavne kosti a kĺby. Tiež je veľmi dobré sa stravovať pri cyklistike tak, aby sme telu dodali vitamíny, pretože kombinácia pohybu a zdravej stravy vám veľmi zlepší imunitu. Tým pádom do jedla po jazde určite pridajte zeleninu, prípadne ovocie na spestrenie stravy.

Po veľmi namáhavých výkonoch je tiež veľmi dobré doplniť telo energiou zo sacharidov. Strava po bicyklovaní by teda tiež mala obsahovať zdravé sacharidy, tentokrát s rýchlym glykemickým indexom.

To dosiahnete jedením ovocia ako napríklad banán, kivi, hrozno, melón alebo ananás, prípadne klasickou bielou ryžou.

Výživové doplnky pre cyklistov

Tak isto ako pre každú fyzicky náročnú aktivitu, existujú aj výživové doplnky pre cyklistov. V prvom rade by ste sa mali stravovať pri cyklistike zdravo, a získať čo najviac živín mimo doplnkov stravy.

Doplnky by mali slúžiť len ako nadstavba na ešte lepší výkon a regeneráciu.

Proteíny pre cyklistov

Proteíny pre cyklistov sa väčšinou absolútne nelíšia od iných proteínových nápojov, preto si môžete pokojne kúpiť obyčajný typ. Či je to proteínový nápoj alebo tyčinka, určite ju skonzumujte po cyklistike na regeneráciu a rast svalov.

Proteíny sú pre cyklistov veľmi dôležité, a pomôžu vám zlepšovať sa omnoho rýchlejšie. Skúste sa tiež zamerať na zdravé verzie týchto drinkov, ale nemusíte sa báť – proteíny, ani žiadne popísané doplnky stravy popísané v tomto článku nie sú nebezpečné a nepatria medzi nepovolené látky. Všetky doplnky sú len viac koncentrované zložky každodennej potravy.

Kĺbová výživa pre cyklistov

Kĺbová výživa je tiež z osobnej skúsenosti dôležitá.

Namáhané kĺby niekedy potrebujú látky, ktoré sa vyskytujú v bežnej strave len v malých množstvách. Preto je dobré kĺby posilniť dodatočne, hlavne ak cítite, že vás po jazdách bolia.

Elektrolytické nápoje pre cyklistov

Elektrolytické nápoje, tiež nazývané aj ako iontové nápoje sú v cyklistike zaužívané po dlhé roky.

Konzumujú sa na doplnenie látok, ktoré vám pomôžu lepšie vstrebávať tekutiny v tele. Dajú sa buď kúpiť ako hotové, prípadne ako tablety, ktoré necháte rozpustiť vo vašej cyklistickej fľaši s vodou.

Energetické gély pre cyklistov

Energetické gély pre cyklistov sú ďalším veľmi zaužívaným doplnkom stravy v cyklistike, ktorý si tiež môžete všimnúť na veľkých súťažiach ako Tour de France.

V podsate sú to koncentrované sacharidy na doplnenie energie počas jazdy. Nie sú to ale najlacnejšie záležitosti, a ak nie ste profesionál pravdepodobne pre vás budú zbytočné. Radšej doplnte sacharidy klasickým spôsobom, spomenutým vyššie v tomto článku.

jedlo počas cyklistiky a energetické gély

Energetické tyčinky pre cyklistov

Energetické tyčinky pre cyklistov sú v podstate to isté čo gély, ale vo viacej prirodzenej forme.

Väčšina špecializovaných energetických tyčiniek pre cyklistov sú v podstate odrody müsli tyčiniek, s tým rozdielom, že sú drahšie.

Akým spôsobom si zobrať jedlo a vodu na cyklistiku?

Existuje mnoho spôsobov, ako nosiť jedlo a pitie na cyklistiku. Všetko záleží od osobných preferencií, ale tiež od toho na aké dlhé výlety chodíte. Taktiež treba zvážiť, či si budete na cyklistiku brať náradie a náhradné oblečenie.

Batoh na bicykel

Ak jazdíte na dlhšie trasy, a tým pádom sa musíte dostatočne stravovať pri cyklistike, najlepším riešením na nosenie jedla a vody je samozrejme batoh. Do neho si môžete dať všetko jedlo a vodu, prípadne aj teplé oblečenie a náradie.

Detský horský bicykel 300 x 600

Špeciálne batohy na bicykel sú veľmi dobrým riešením. Veľa z nich obsahuje vak na vodu s hadičkou, ktorá ide pozdĺž remeňov na plecia až ku ústam, a tým pádom sa napijete kedykoľvek počas jazdy úplne jednoducho.

Do týchto batohov dokážete schovať všetko čo potrebujete, vrátanie jedla, oblečenia aj náradia. Niektoré majú dokonca špeciálnu výplň na zadnej strane, ktorá je navrhnutá tak aby chránila váš chrbát pri pádoch. Vďaka tomu, že sú tieto batohy veľmi ľahké, nosia ich jazdci napríklad aj do bike parkov čisto kvôli zvýšenej ochrane chrbta.

Úchyty na bicykel

Najpoužívanejším úchytom, ktorý môžeme vidieť na väčšine bicyklov je úchyt na fľašku. V dnešnej dobe existuje mnoho typov a pevností úchytu, takže sa nemusíte báť, že vám fľaša na bicykel vypadne aj pri najdrsnejších tratiach.

Taktiež existujú gumené pásy, s ktorými si môžete uchytiť všetko jedlo alebo náradie na rám bicykla. Toto je populárne hlavne pre enduro jazdcov, kde môžete vidieť napríklad banán prichytený na ráme bicykla pri jazde hore kopcom.

Tašky na bicykel

Tašky na bicykel sa dajú zohnať od najmenších veľkostí, ktoré môžete pripnúť pod sedlo, až po najväčšie, ktoré sa dajú pripnúť po stranách zadného kolesa. Najväčšie tašky ale určite potrebovať nebudete, pokiaľ nechcete cestovať na bicykli na veľmi dlhé vzdialenosti.

Ak preferujete nosenie jedla v taške na bicykel, postačí vám menšia veľkosť, do ktorej schováte ovocie alebo iné jedlo.

Aké jedlo preferujete vy pred, počas a po jazde na bicykli?

Máte iné tipy na to, ako sa stravovať pri cyklistike?

Poraďte aj ostatným v komentároch nižšie pod článkom…

AKOO

Redakcia AKOO.sk je zložená z týmu autorov, ktorí sa snažia napísať čo najlepšie články, ktoré vám môžu pomôcť a poradiť. Chceme vám dať rôzne tipy a inšpiráciu do každodenného života. Aktívne sa zaujímame najmä o témy ako je domácnosť, hudba, bicyklovanie, šport, šetrenie peňazí, varenie a recepty.

Podobné články

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Back to top button
Close