Bicykel

Ako kúpiť jazdený bicykel?

Krok za krokom: ako kúpiť jazdený bicykel bez rizika

Čo si všímať v prípade, že chcete kúpiť jazdený bicykel? Bicykle sú veľmi populárnou položkou na bazároch. Je to veľmi riskantné, a môžete tak skončiť s veľmi dobrým bicyklom za dobrú cenu, alebo so zlým bicyklom, na ktorom neskôr stratíte veľa peňazí na opravy. Ak ste veľmi šikovný, dokážete si kúpou, opravou a predajom dokonca zarobiť na živobytie. V tomto článku vám teda prezradíme tipy ako kúpiť jazdený bicykel na bazári.

Ako kúpiť jazdený bicykel

Rady pri kúpe ojazdeného bicykla

Hlavným pravidlom pri kúpe jazdeného bicykla z bazára je to, aby ste o ňom mali čo najviac informácií. Čím viac informácií máte, tým ľahšie odhadnete skutočnú hodnotu bicykla.

Aký starý je jazdený bicykel?

Najskôr si overte, či vám predajca neklame o skutočnom roku výroby rámu. Porovnajte si detaily a grafiku rámu s obrázkami na internete. Prípadne si môžete vypýtať sériové číslo rámu, a overiť si to priamo kontaktovaním výrobcu.

Spýtajte sa, koľko predošlých majiteľov jazdený bicykel mal, prípadne v akom stave ho súčasný majiteľ kúpil. Najlepšie je, ak budete druhým majiteľom bicykla.

Prejdite si s predajcom všetky najdrahšie komponenty, a pýtajte sa ako boli udržiavané, a tiež či sú pôvodné alebo vymenené. Je ťažké povedať či je lepšie mať pôvodné alebo menené komponenty, určite si ale overte skutočnú predajnú cenu na internete.

Všeobecné pravidlá, ako kúpiť bicykel na bazári

Na kúpe bicyklov cez bazár je dobré to, že na všetkých kategóriách bicyklov si musíte všímať približne rovnaké veci. Existujú len veľmi malé odchýlky, na ktoré si treba dať pozor.

Ak si chcete kúpiť cestný bicykel, dobré by bolo overiť si ozajstnú váhu bicykla, pretože v tejto kategórii sa počíta každý gram. Cestný bicykel by mal mať rám bez oderov, a nemal by byť po vážnejších nehodách, pretože tieto rámy sú krehkejšie.

Ako si kúpiť horský bicykel cez bazár

Ak si chcete kúpiť horský bicykel, určite venujte dostatok času rámu a odpruženiu, pretože to sú najviac namáhané a najdrahšie časti.

Ak kupujete dámsky bicykel, je ešte dôležitejšie si ho pred kúpou poriadne vyskúšať, aby sa vám na ňom pohodlne jazdilo. Na dámsky bicykel by tiež nemalo byť náročné nasadnúť.

Čím drahšie komponenty na kupovanom bicykli sú, tým v lepšom stave by mali byť – práve kvôli nim tento bicykel kupujete. Je omnoho lepšie mať lacnú a funkčnú prehadzovačku, ako veľmi drahú a ohnutú.

Zjednávanie ceny jazdených bicyklov na bazári

Čo sa týka zjednávania ceny, mali by ste cenu zjednávať ak nájdete chyby ktoré neboli popísané v inzeráte. Všeobecne tu ale platí pravidlo, aby ste sa nesnažili predajcu oklamať (a tiež sa nenechať oklamať).

S každým rozumným predajcom sa budete môcť o cene porozprávať a v pokoji vymeniť argumenty, aby ste dospeli do dohody, kedy budú obe strany spokojné.

Ak príde predajca so špinavým bicyklom, nie je to vôbec dobrý znak! Znamená to, že sa o jazdený bicykel bicykel poriadne nestaral, čo môže naznačovať seriózne problémy.

Prečítajte si aj článok ako vyčistiť bicykel.

kúpa jazdeného bicykla

Čo si všímať pri kúpe ojazdeného bicykla?

V tejto sekcii sme pre vás zoradili časti bicykla od najdrahších a najdôležitejších po tie najlacnejšie.

Budete tak vedieť, kedy sa kúpe vyhnúť, ale tiež kedy sa nenechať odradiť od kúpy v prípade poškodených lacných komponentov.

Najdrahšie komponenty na bicykli

Prí kúpe bicykla z bazára alebo ojazdeného bicykla cez internet si všímajte najmä tieto komponenty. Mali by byť čo najviac funkčné, pretože ich výmena vás bude následne stáť veľa peňazí a času.

Kontrola rámu bicykla

Na každom bicykli si komplet prejdite rám, aby nemal praskliny.

Najčastejšími miestami kde môžu byť praskliny sú zvary a dolná strana spodnej trubky (tá čo vedie od riadidiel ku pedálom), a tiež miesto pod pedálmi. Z predného kolesa do týchto miest odlietava blato a skaly, preto sú náchylné na poškodenie.

Taktiež je dobrým znakom, ak má trubka pri reťazi chránič proti odretiu od reťaze. Ak je na tomto mieste bicykel veľmi poškodený, majiteľ pravdepodobne nevedel ako sa oň správne starať.

Malým oderom a škrabancom na ráme je ťažké sa vyhnúť. Nemal by to byť veľký problém pri kúpe bicykla z bazára, ale v prípade veľkého množstva škrabancov si môžete vypýtať nižšiu cenu.

Bicykel by ste v žiadnom prípade nemali kupovať, ak je rám prasknutý, preliačený alebo ohnutý! Tieto poškodenia môžu byť veľmi nebezpečné pri jazde.

Na karbónovom ráme je veľmi ťažké nájsť prasklinu, tak si pozorne rukou a vizuálne prejdite komplet celý rám. Prasklinu by mohli identifikovať napríklad bublinky na laku.

Je ťažké spozorovať, či je rám ohnutý alebo nie. Aby ste to mohli zistiť, tak po vizuálnej kontrole sa na bicykli prevezte. Ak ste schopný na bicykli bežne jazdiť bez rúk skúste to. V prípade, že je rám ohnutý, bude vás to bez držania nakláňať do jednej strany.

Tiež skúste pri hliníkových rámoch zdvihnúť hore a dole sedlovku, aby nebola v ráme zažratá.

Skvelým znakom dobrej starostlivosti o bicykel je to, ak má na sebe ochranné fólie. Tými sa dá dokonca zamedziť odreninám, takže rám na bicykli z bazáru bude vyzerať ako nový.

Kontrola odpruženia na bicykli

V prvom rade sa uistite, že trubka vidlice nie je moc krátko odrezaná. Najlepšie je, ak dostatočne vyčnieva nad predstavec, alebo je pod predstavcom veľa podložiek. V tom prípade máte priestor na to aby ste si jazdený bicykel bicykel prispôsobili na svoju veľkosť.

Piesty vidlice musia byť bez škrabancov a pekne čisté, to býva jedným z hlavných znakov dobrej starostlivosti o bicykel.

Takisto by nemala byť žiadna medzera medzi piestom a tesnením, to by mohlo spôsobiť veľmi vážne problémy vnútri vidlice.

Zablokujte prednú brzdu, a skúste bicykel zatriasť dopredu a dozadu. Vďaka ohybnosti materiálov by sa riadidlá mali málo a pružne pohybovať. Ak ale cítite nárazy na jednu a druhú stranu, alebo veľký pohyb, musíte zistiť či sa jedná o pohyb vo vidlici, brzde alebo ložiskách. Pohyb vo vidlici je veľmi zlým znakom a mali by ste od kúpy odstúpiť.

Spýtajte sa tiež, aký je rok výroby vidlice a či bola repasovaná. Repasovanie môže byť dokonca dobrým znakom toho, že vidlica bude fungovať ako nová v prípade, že to bolo urobené profesionálne.

Pri kontrole zadného odpruženia tak isto skontrolujte piest a tesnenie. Tu je tiež veľmi dôležité skontrolovať zadnú stavbu a ložiská, vďaka ktorým je zadná časť rámu pohyblivá.

Chyťte zadné koleso, a mierne ho rukou zatraste zo strany na stranu. Koleso by sa malo iba trochu a pružne pohybovať. Ak sa pohybuje viac a cítite nárazy, chyba bude buď v náboji, výplete alebo v ložiskách. Ložiská rámu sa nedajú ľahko kúpiť a vyjde vás to draho.

Nasadnite na bicykel, postavte sa na pedále a poriadne odpruženie stlačte prudkým pohybom nadol. Pár krát takto odpruženie vyskúšajte, či ide plynulo, ticho a príjemne. Taktiež vyskúšajte, či funguje zamknutie a nastavenie odskoku.

Celkovo by malo byť odpruženie v čo najlepšom stave, a nemali by ste kupovať bicykel s nedostatkami v týchto komponentoch. 

Ojazdený bicykel z bazára a bazoš

Kontrola kolies na bicykli

Kolesá pozostávajú z pár drahších komponentov – náboje, ráfiky a kotúče. Náboje a ráfiky by mali byť v dobrom stave, pretože ak sú poškodené, budete pri výmene potrebovať zaplatiť aj za nový výplet kolesa. Čo sa týka brzdových kotúčov, môžu byť jednoducho vymenené.

Otočte bicykel naopak, a zatočte najskôr predné a potom zadné koleso. Uistite sa, že výplet je dostatočne dotiahnutý, a že na kolese nie je osmička alebo „vajce“. V prípade, že má koleso malú osmičku a pevný výplet, stále sa to dá opraviť. Ak je ale výplet povolený, a koleso chodí do strán viac ako 3-5 mm, koleso budete potrebovať vymeniť. Brzdové kotúče by nemali mať škrabance, odlomenia a hrdzu.

Ak kupujete bicykel s ráfkovými brzdami, ráfiky by mali byť úplne ploché. V prípade, že je na nich mierny ohyb dovnútra alebo von, je to spôsobené opotrebovaním a sú pravdepodobne veľmi staré.

Skúste koleso zatočiť, a skontrolujte náboje. Kolesá by sa nemali sami rýchlo zastavovať. A nemali by ste počuť hrkotanie alebo šúchanie. Zadný náboj bude samozrejme vydávať typické klikajúce zvuky.

Kontrola bŕzd na bicykli

Ak sú na bicykli hydraulické brzdy, spýtajte sa majiteľa kedy naposledy boli odvzdušnené. Všetky brzdy by sa mali ľahko stláčať, a mali by sa sami rýchlo vracať naspäť.

Rozbehnite sa na bicykli, a jednotlivo odskúšajte či brzdy fungujú správne.

Ako skontrolovať pohon na bicykli

Prvým zlým znakom je rozťahaná reťaz. Reťaz zmeriate buď špeciálnym nástrojom, šublerou alebo pravítkom.

Zistite si predtým správne rozmery reťaze na internete. Indikátorom rozťahanej reťaze na bicykli z bazára sú tiež nepravidelne obrúsené zuby na prednej píle. Skúste reťaz chytiť do rúk, a skúsiť  ju horizontálne ohnúť. Nemala by byť v tomto prípade moc voľná.

Samotná reťaz nie je až taká drahá na výmenu, problémom je to, že sa vďaka zlej reťazi poškodila celá kazeta aj predná píla, a to vás nevyjde vôbec lacno.

Prehadzovačky odskúšate jazdou na bicykli a odskúšaním komplet všetkých prevodov. Hlavne ak sú prehadzovačky drahé, mali by ísť ľahko a veľmi rýchlo.

Teleskopická sedlovka

Ak má bicykel teleskopickú sedlovku, skontrolujte tesnenie a čistotu piestu a či vám vyhovuje jej veľkosť. Teleskopická sedlovka je totiž drahá záležitosť.

Skúste ju vysunúť a zasunúť pár krát po sebe, pričom myslite na to, že nadol pravdepodobne nepôjde najľahšie. Najlepšie keď ju vyskúšate pri jazde na bicykli.

Stredne drahé komponenty na bicykli z bazára

V prípade, že tieto komponenty budú poškodené, je na vás či takýto bicykel kúpite. Nie sú ale až tak drahé a náročné na výmenu ako komponenty v predošlej kategórii.

Hlavové zloženie skontrolujete tým istým testom ako prednú vidlicu (zatiahnutím prednej brzdy a trasením bicykla dopredu a dozadu). Hlavové zloženie bicykla by malo byť úplne pevné pri tomto pohybe, pretože malý a pevný pohyb by mal vychádzať z vidlice.

Otočte riadidlá na maximum do jednej a druhej strany, pričom by to malo ísť hladko a úplne potichu.

Taktiež skontrolujte či sú pedále dobre namazané a či nie sú moc zodraté, hlavne v prípade drahých pedálov. Ak sa majiteľ staral o pedále, pravdepodobne sa dobre staral o celý bicykel.

Na kontrolu stredového zloženia chyťte kľuky do oboch rúk a horizontálne nimi hýbte zo strany na stranu. V stredovom zložení by nemal byť žiadny pohyb a pri jazde by malo byť tiché a bez odporu.

Skúste nasadnúť na bicykel, a prudko zrýchliť, a či stredové zloženie nevydáva zvuky. Niekedy sa môže stať, že v stredovom zložení spôsobuje pukanie nečistota, v iných prípadoch to ale môžu byť zlé ložiská. Tiež skontrolujte odreniny alebo praskliny na kľukách. 

bicykel z bazáru

Najlacnejšie komponenty

Poškodenie a opotrebovanie týchto komponentov by vás nemalo odradiť od kúpy, pretože sa opotrebujú každému pri bežnej jazde, a sú lacné na výmenu.

Do tejto kategórie patria:

  • gripy
  • hadičky
  • plášte a brzdové gumičky
  • brzdové platničky
  • sedlo

Tiež sa uistite či je sedlovka dostatočne dlhá a nastavte si bicykel na vašu výšku. Kúpa novej sedlovky (ak nie je teleskopická) nebýva drahá záležitosť. Výmena týchto komponentov za nové tiež urobí jazdený bicykel viacej osobným pre vás.

Máte viacej tipov na to, ako skontrolovať jazdený bicykel pred kúpou?

Neváhajte sa o to podeliť s ostatnými v komentároch nižšie…

Detský horský bicykel 300 x 600

Podobné články

1 komentár

  1. Kupa ojazdeneho bicykla je určite skvelá vec, pretože sa tým aj šetrí životné prostredie. Už som sa stretol aj so situáciami že na rôznych bazároch alebo na bazoši niekto píše že ,,darujem bicykel,, a často krát tie bicykle minimálne podľa fotiek vyzerajú, že sú v skvelom stave a ako nejaké mestské bicykle len tak na jazdenie do práce taký bicykel asi určite postačí. Osobne by som sa toho kupovat ojazdený bicykel vôbec nebál, zatiaľ mi ale môj už 10 ročný veľmi dobré slúži – pokiaľ sa o bajk človek stará dobre a investuje doň tak bicykel vydrží naozaj veľmi veľmi dlho.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.

Back to top button